Bevillingsåret 2024
Her kan du finde information om fondens bevillinger til projekter til gennemførelse i 2024.
Promilleafgiftsfonden inviterer alle interesserede til at ansøge om tilskud til projekter til gennemførelse i 2024.
Fonden har etableret to opslag:
- Et opslag om forskning, udvikling og vidensformidling vedr. klima og drivhusgasreduktioner i landbrugssektoren med et forventet uddelingsniveau på 48 mio. kr.
- Et generelt opslag om bæredygtig udvikling af landbrugssektoren med et forventet uddelingsniveau på 88 mio. kr.
1. Ansøgningsfrist
Ansøgningsrunden for tilskud i 2024 gennemføres med ansøgningsfrist den 30. august 2023 kl. 12.00
2. Tilskudsmuligheder under andre afgiftsfonde
Promilleafgiftsfonden for landbrug er én af flere afgiftsfonde inden for jordbruget.
Produktionsafgiftsfondene kan søge om tilskud fra Promilleafgiftsfonden for landbrug med henblik på medfinansiering af sektorspecifikke ansøgninger. Information om eventuelle støttemuligheder i de enkelte afgiftsfonde kan findes via hjemmesiden landbrugetsfonde.dk.
Dertil findes en række andre fonde og tilskudsordninger, som understøtter udviklingen i landbrugssektoren.
3. Ansøgningsmaterialet for 2024-runden
- Opslag for 2024 klima og drivhusgasreduktioner
- Opslag for 2024 om bæredygtig udvikling
- Fondens strategi 2022-2025
- Vejledning om tilskud
Ansøgningsskemaet for 2024 består af tre dele:
Del 1 - Basisoplysninger om projekt og ansøger
Del 2 - Projektbeskrivelsen
Del 3 - Projektøkonomien
4. Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk. Skriv venligst projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, del 2 i word og del 3 i excel
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
Evt. program til at samle de tre dele i pdf-format: pdfmerge.com
5. Ansøgninger fra produktionsafgiftsfondene
Ansøgningsfristen for produktionsafgiftsfondene er den 27. september 2023.
Ved indsendelse af ansøgningen skal følgende vedlægges i mailen:
6. Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at ansøgning er modtaget af Promilleafgiftsfonden.
Fonden forventer at behandle ansøgningerne den 6. oktober 2023, hvorefter fondens afgørelser hurtigst muligt vil blive udsendt.
I forlængelse af Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug af 4. oktober 2021 (herefter landbrugsaftalen) skal der udmøntes 10 mio. kr. årligt til et korps af udtagningskonsulenter.
Aftaleparterne bag landbrugsaftalen er enige om, at landbrugerne skal have mulighed for at udtage og vådgøre så mange lavbundsjorder som muligt. Det er parternes ambition, at der skal udtages 100.000 ha. lavbundsjorder inkl. randarealer.
I implementeringen af landbrugsaftalen indgår en række elementer, der skal understøtte den samlede indsats for udtagning og de kollektive kvælstofvirkemidler. Et af elementerne er et korps af udtagningskonsulenter, der skal videreføre og udvide konceptet for oplandskonsulenter, som har haft hovedfokus på minivådområder. Der er afsat finansiering til udtagningskonsulenter i perioden 2022-2027 på 10,6 mio. kr. årligt (steget fra 10,0 mio. kr. fra 2023 som følge af PL-regulering).
Fødevareministeriet har i lighed med aftalens første år bedt Promilleafgiftsfonden om at udmønte 2023-finanslovsmidlerne til udtagningskonsulentordningen.
På den baggrund etablerer fonden to særopslag henholdsvis for bevillingsåret 2023 og bevillingsåret 2024.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Opslag 1: Ansøgningsrunde for bevillingsåret 2023 med en ramme på ca. 3 mio. kr. Ansøgningsfristen er den 29. september 2023 kl. 12. For dette særopslag kan projektperioden dog tidligst begynde, når fonden har truffet afgørelse om tilskud, hvilket forventes at ske på bestyrelsesmøde den 6. oktober 2023.
Opslag 2: Ansøgningsrunde for bevillingsåret 2024 med en ramme på 7,6 mio. kr. Ansøgningsfristen er den 15. november 2023 kl. 12. Ansøgninger forventes behandlet inden udgangen af november 2023.
Ansøgningsmaterialet
Ansøgningsmaterialet består af særopslaget, fondens strategi, vejledning om tilskud samt ansøgningsskema.
Ansøgningsskemaet for 2024:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk. Skriv venligst projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at der kun skrives i disse felter, samt at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, del 2 i word samt del 3 i excel
- Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, 2 og 3 er samlet i ét dokument.
Det er dette dokument, som tilgår bestyrelsen. Tjek derfor venligst om ansøgningen fremstår læsevenligt fx med hensigtsmæssige sidedelinger og hvor al tekst i projektøkonomidelen er kommet med.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at en ansøgning er modtaget af Promilleafgiftsfonden.
Aftaleparterne bag Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug af 4. oktober 2021 (landbrugsaftalen) er enige om, at landbrugerne skal have mulighed for at udtage og vådgøre så mange lavbundsjorder som muligt. Det er parternes ambition, at der i 2023 er udtaget 100.000 hektar lavbundsjorder inkl. randarealer.
I implementeringen af landbrugsaftalen indgår en række elementer, der skal understøtte den samlede indsats for udtagning og de kollektive kvælstofvirkemidler. Et af elementerne er et korps af udtagningskonsulenter, der skal videreføre og udvide konceptet for oplandskonsulenter, som har haft hovedfokus på minivådområder. Der er afsat finansiering til udtagningskonsulenter i perioden 2022-2027.
Fødevareministeriet har i lighed med tidligere år bedt Promilleafgiftsfonden om at udmønte 2024-finanslovsmidlerne til udtagningskonsulentordningen.
På den baggrund etablerer fonden et ekstra særopslag for bevillingsåret 2024.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Der er afsat i alt 26,2 mio. kr., som summerer midler afsat i landbrugsaftalen og en supplerende bevilling fra finansloven 2024 inkl. prisregulering.
Ansøgningsfristen er den 3. juni 2024 kl. 12.
For dette særopslag kan projektperioden tidligst begynde, når fonden har truffet afgørelse om tilskud, hvilket forventes at ske på bestyrelsesmøde den 12. juni 2024.
Opgavebeskrivelsen for udtagningskonsulenterne er blevet justeret
Fødevareministeriet har oplyst, at tilførslen af ekstra midler til ordningen er en direkte opfølgning på en anbefaling i første delrapport fra ekspertgruppen for udtagning af lavbundsjorder.
Med den udvidede finansielle ramme og på baggrund af en evaluering foretaget af Landbrugsstyrelsen i samarbejde med taskforcen for udtagning af kulstofrige lavbundsjorder og de kollektive virkemidler er opgavebeskrivelsen for udtagningskonsulenterne blevet justeret.
Opgavebeskrivelsen indgår som bilag 1 i fondens oplag.
Ansøgningsmaterialet
Ansøgningsmaterialet består af særopslaget, fondens strategi, vejledning om tilskud samt ansøgningsskema.
Ansøgningsskemaet for 2024:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk. Skriv venligst projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at der kun skrives i disse felter, samt at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, del 2 i word samt del 3 i excel
- Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, 2 og 3 er samlet i ét dokument.
Det er dette dokument, som tilgår bestyrelsen. Tjek derfor venligst om ansøgningen fremstår læsevenligt fx med hensigtsmæssige sidedelinger og hvor al tekst i projektøkonomidelen er kommet med.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at en ansøgning er modtaget af Promilleafgiftsfonden.
Aftaleparterne bag Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug af 4. oktober 2021 (landbrugsaftalen) er enige om, at landbrugerne skal have mulighed for at udtage og vådgøre så mange lavbundsjorder som muligt. Det er parternes ambition, at der i 2023 er udtaget 100.000 hektar lavbundsjorder inkl. randarealer.
I implementeringen af landbrugsaftalen indgår en række elementer, der skal understøtte den samlede indsats for udtagning og de kollektive kvælstofvirkemidler. Et af elementerne er et korps af udtagningskonsulenter, der skal videreføre og udvide konceptet for oplandskonsulenter, som har haft hovedfokus på minivådområder. Der er afsat finansiering til udtagningskonsulenter i perioden 2022-2027.
Fødevareministeriet har i lighed med aftalens første år bedt Promilleafgiftsfonden om at udmønte 2024-finanslovsmidlerne til udtagningskonsulentordningen. Da det fulde beløb ikke blev udmøntet i de to første 2024-opslag har Fødevareministeriet i september 2024 bedt fonden om at udmønte de resterende midler i et nyt særopslag.
På den baggrund etablerer fonden et ekstra særopslag for bevillingsåret 2024.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Der er afsat i alt 11,3 mio. kr.
Ansøgningsfristen er den 21. oktober 2024 kl. 12.
Opgavebeskrivelsen for udtagningskonsulenterne blev justeret i forbindelse med det andet opslag i 2024
Fødevareministeriet oplyste i foråret 2024, at tilførslen af ekstra midler til ordningen er en direkte opfølgning på en anbefaling i første delrapport fra ekspertgruppen for udtagning af lavbundsjorder.
Med den udvidede finansielle ramme og på baggrund af en evaluering foretaget af Landbrugsstyrelsen i samarbejde med taskforcen for udtagning af kulstofrige lavbundsjorder og de kollektive virkemidler blev opgavebeskrivelsen for udtagningskonsulenterne justeret.
Opgavebeskrivelsen indgår som bilag 1 i fondens oplag.
Ansøgningsmaterialet
Ansøgningsmaterialet består af særopslaget, fondens strategi, vejledning om tilskud samt ansøgningsskema.
Ansøgningsskemaet for 2024:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk. Skriv venligst projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at der kun skrives i disse felter, samt at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, del 2 i word samt del 3 i excel
- Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, 2 og 3 er samlet i ét dokument.
Det er dette dokument, som tilgår bestyrelsen. Tjek derfor venligst om ansøgningen fremstår læsevenligt fx med hensigtsmæssige sidedelinger og hvor al tekst i projektøkonomidelen er kommet med.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at en ansøgning er modtaget af Promilleafgiftsfonden.
Det sker, at aktiviteter grundet faglige eller praktiske omstændigheder må ændres. Hvis der skal foretages væsentlige ændringer af faglig karakter og ændringer i projektets budget, skal fonden godkende ændringerne. Tilskuddet kan ikke forhøjes i forbindelse med ændring af projektet.
Der henvises til fondens vejledning om tilskud for yderligere information om:
- Ændring af det faglige indhold
- Ændring i budgettet
Der opfordres til at kontakte sekretariatet, såfremt der er tvivl om, hvorvidt en ændring forudsætter godkendelse.
Fondens skema til brug for ansøgning om ændringer findes nedenfor. Skemaerne skal ligeledes bruges til opfølgning på bestyrelsens beslutning om delvist tilskud.
Skema til brug for ændringer vedr. 2024-bevillinger
Skemaet består af to dele:
Hvordan og hvornår
Ændringsansøgninger skal indsendes til fonden, så snart behovet opstår og senest ved udgangen af bevillingsperioden den 31. december.
Ansøgningen skal fremsendes pr. mail i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Fondens bevillinger er 1-årige og bevilges for et kalenderår. Tilskuddet kan således kun dække projektomkostninger, der ligger i perioden 1. januar – 31. december i det kalenderår, som bevillingen vedrører.
Der skal derfor opstilles realistiske budgetter for kalenderåret, og aktiviteterne skal kunne gennemføres inden for kalenderåret. Der kan alligevel blive behov for at udskyde visse af projektets aktiviteter til afholdelse senere, eksempelvis som følge af eksterne leverancer, der svigter, barsel eller længerevarende sygdom hos nøglemedarbejdere.
En projektforlængelse betyder, at tilskudsmodtager formelt modtager to tilskud - ét tilskud i det oprindelige bevillingsår og ét tilskud i det efterfølgende år. Der skal således aflægges en afrapportering for hvert tilskud / hvert år.
Eneste undtagelse er, hvis der er tale om et forskningsprojekt, der løber over flere år. Her vil der være mulighed for at lægge 2024-aktiviteter, der forlænges til 2025, sammen med et tilsagn til samme forskningsprojekt for 2025, hvis et sådan eksisterer.
Skemaet til brug for ansøgning om forlængelser af 2024-projekter kan downloades her:
Indsendelse af ansøgning om projektforlængelse
Ansøgningen skal fremsendes i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Ansøgningen skal sendes pr. mail til:
promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk
- Tilskudsmodtagere gives mulighed for en gang i kvartalet at oplyse fonden om det faktiske, realiserede forbrug i hver af tilskudsmodtagers projekter. Oplysningerne afgives af en organisationsansvarlig ved brug af en erklæring. Der kan søges om udbetaling af op til 80% af bevillingen.
- Erklæringen lægges til grund for udbetaling af tilskud således, at udbetaling alene sker på baggrund af allerede afholdte udgifter, og alene i henhold til fondens andel af projektets finansiering.
- Fonden kan i særlige tilfælde give dispensation og udbetale oftere end en gang i kvartalet. Begrundet ansøgning om dispensation kan sendes til fondens postkasse.
- Muligheden for at modtage udbetaling vil ske under forudsætning af, at fondens likviditet giver mulighed herfor.
- Der er ikke krav om revisorpåtegning.
- Udbetaling vil ske til tilskudsmodtagers NemKonto.
Erklæring til brug for anmodning om udbetaling:
Overdragelse af tilsagn om tilskud til en anden tilskudsmodtager kræver altid en godkendelse fra fonden.
Fonden kan således efter ansøgning tillade, at tilsagnet overdrages til en anden virksomhed, organisation eller forening, der indtræder i de rettigheder og forpligtelser, der fremgår af tilsagnet. Det er en betingelse, at en ny tilskudsmodtager selvstændigt kan opnå tilsagn efter gældende regler.
Tilsagnshaver skal sende en begrundet ansøgning om overdragelse hurtigst muligt og være fonden i hænde straks efter den ansøgte, kommende tilskudsmodtager har underskrevet ansøgningen.
Fondens ansøgningsskema til overdragelse kan rekvireres hos sekretariatet.
Der skal efter tilskudsperiodens afslutning afleveres tilskudsregnskab samt en faglig afrapportering omhandlende de gennemførte aktiviteter og forventede effekter for de støttede projekter.
Afrapporteringen anvendes til kontrol af midlerne korrekte anvendelse. Kontrollen gennemføres af fonden og fondens revisor. På baggrund af afrapporteringen udarbejdes fondens regnskab for 2024. Heraf fremgå fondens indtægter og udgifter i 2024, herunder bevilget og anvendt tilskud. Derudover indgår en beskrivelse af projektet på baggrund af de faglige beretninger. Fondens regnskab vil i lighed med budgettet blive offentliggjort på fondens hjemmeside under fanen 'Om fonden'.
- Fristen for indsendelse af elektroniske faglige beretninger er den 31. januar 2025
- Fristen for indsendelse af tilskudsregnskaber er den 11. marts 2025
Tilskudsmodtagere, som har modtaget tilskud til gennemførelse af flere projekter, kan udarbejde ét samlet tilskudsregnskab indeholdende delregnskaber for de enkelte projekter.
Faglig afrapportering med effektvurdering
Formålet med den faglige afrapportering er at få viden om, hvorvidt de planlagte aktiviteter er gennemført, og om projektet således har nået de mål, som blev anført i ansøgningen. Projektets leverancer og effekter bliver målt ved hjælp af et effektvurderingsskema. Alle tilskudsmodtagere har den 1. december 2024 modtaget en mail med et link til effektvurderingsskemaet, som skal besvares elektronisk.
Linket fremsendes til projektlederne, jf. det oplyste i ansøgningen.
Der sondres mellem to forskellige effektvurderingsskemaer. De er indsat nedenfor i word-version til baggrund. Alle ansøgere skal dog besvare skemaet via linket.
Tilskudsregnskab
Tilskudsregnskabet skal revideres af en godkendt revisor. Når tilskudsmodtager er optaget på finansloven med en driftsbevilling og revideres af Rigsrevisionen, er der ikke krav om, at tilskudsregnskabet skal påtegnes af en revisor.
Tilskudsmodtagere, som har modtaget tilskud til gennemførelse af flere projekter, kan udarbejde ét samlet tilskudsregnskab indeholdende delregnskaber for de enkelte projekter.
Skabelonen for tilskudsregnskabet består af to dele:
- Del 1A: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (Word)
- Del 1B: Forside og ledelsespåtegning for offentlige institutioner uden krav om revisorpåtegning (Word)
- Del 2: Oversigt over tilskud samt projektøkonomiskemaet (Excel)
Del 1A og Del B er skrivebeskyttede, så der kun kan skrives i de grå felter. En ikke-skrivebeskyttet udgave kan tilgås nedenfor, jf. Del 1C.
Det underskrevne tilskudsregnskab skal indsendes med alle sider samlet til ét pdf-dokument dvs. indeholdende forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning samt oversigten over tilskud (kan undlades ved kun et projekt) samt projektøkonomisiderne. Tilskudsregnskabet skal indsendes pr. mail til promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig.
Evt. program til at samle dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Fonden har udarbejdet en vejledning om revision af tilskudsmidler som en hjælp til tilskudsmodtager og dennes revisor. Vejledningen ligger samme sted som ansøgningsmaterialet for bevillingsåret.
Fondens skabelon for den uafhængige revisors erklæring er udarbejdet på baggrund af standarderne for offentlig revision (SOR), som trådte i kraft 1. december 2017. http://www.rigsrevisionen.dk/bagved-revisionen/standarderne-for-offentlig-revision/.
Hvis der inden aflæggelse af tilskudsregnskabet fastlægges nye standarder for offentlig revision inden revisionen af tilskudsregnskabet er afsluttet, skal de nye standarder anvendes for det aktuelle år, såfremt der er et krav herom i standarderne. I skabelonen er der indsat de relevante henvisninger til de bestemmelser, som der skal aflægges tilskudsregnskab efter.
Når tilskudsmodtagers revisor har bemærkninger og forbehold
Såfremt tilskudsmodtagers revisor ikke kan tiltræde fondens standardskabelon, jf. Del 1A kan en ikke-skrivebeskyttet udgave downloades her:
Del 1C: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og -beretning (word) - Ikke skrivebeskyttet
Denne udgave giver tilskudsmodtagers revisor mulighed for at tilføje en eller flere bemærkninger herunder ændre i påtegning og eventuelt tage forbehold.
Det er fx også muligt at oplyse, at der er foretaget uanmeldt kasse- og beholdningseftersyn.
Særligt for produktionsafgiftsfondene
Produktionsafgiftsfondene skal aflægge en faglig beretning samt et tilskudsregnskab for anvendelse af Promilleafgiftsfondens tilskud i 2024.
Tilskudsregnskab 2024:
- Del 1 Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og -beretning (Word)
- Del 2 Økonomiskemaet (Excel)
Produktionsafgiftsfondene har pligt til at opbevare de originale udgaver af afrapporteringen.
Fristen for produktionsafgiftsfondenes afrapportering for 2024-tilskud er fredag den 2. maj 2025.
Afrapporteringen skal sendes pr. mail til promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydeligt.
Der findes særlige regler for offentliggørelse af forsknings- og udviklingsprojekter, jf. § 14 i aktivitetsbekendtgørelsen.
Tilskudsmodtager skal på egen hjemmeside, før aktiviteten påbegyndes, oplyse om projektets hovedindhold og formål samt angive, hvornår resultatet af projektet vil foreligge, og hvor på internettet de vil blive offentliggjort. Det skal anføres, at resultaterne stilles gratis til rådighed for alle parter. Resultaterne skal være tilgængelige på internettet i mindst fem år.
Oplysningerne må ikke gøres tilgængelige for nogen part, før der sker fuld offentliggørelse til alle parter.
Tilskudsmodtager skal til fonden fremsende et link til hjemmesiden, så der kan linkes hertil fra fondens hjemmeside.
Fondsbestyrelsens afgørelser kan indbringes til Landbrugsstyrelsen inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen i henhold til § 8, stk. 7 i landbrugsstøtteloven.
En eventuel klage skal sendes til Landbrugsstyrelsen, EU & Landbrug, Grøn udvikling & Ny viden, gron-udvikling-ny-viden@lbst.dk