Bevillingsåret 2024
Fondens bevillinger er etårige og følger kalenderåret.
Flerårige projekter kan derfor kun søge om tilskud for et år af gangen. Der skal afrapporteres for anvendelse af tilskuddet for hvert bevillingsår.
Som udgangspunkt er man som ansøger forpligtet til at udføre de aktiviteter og følge den tidsplan, der er angivet i ansøgningen, hvis tilskuddet skal udbetales. Men undervejs i projektet kan man komme i situationer, hvor dele af projektet må udskydes, hvor der bliver behov for andre aktiviteter end dem, der er angivet i ansøgningen, eller hvor forudsætningerne for projektet i øvrigt ændrer sig, eksempelvis som følge af forhold hos eksterne leverandører.
I tvivlstilfælde er man velkommen til at kontakte fonden.
Aftaleparterne bag Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug af 4. oktober 2021 (landbrugsaftalen) er enige om, at landbrugerne skal have mulighed for at udtage og vådgøre så mange lavbundsjorder som muligt. Det er parternes ambition, at der i 2023 er udtaget 100.000 hektar lavbundsjorder inkl. randarealer.
I implementeringen af landbrugsaftalen indgår en række elementer, der skal understøtte den samlede indsats for udtagning og de kollektive kvælstofvirkemidler. Et af elementerne er et korps af udtagningskonsulenter, der skal videreføre og udvide konceptet for oplandskonsulenter, som har haft hovedfokus på minivådområder. Der er afsat finansiering til udtagningskonsulenter i perioden 2022-2027.
Fødevareministeriet har i lighed med tidligere år bedt Promilleafgiftsfonden om at udmønte 2024-finanslovsmidlerne til udtagningskonsulentordningen.
På den baggrund etablerer fonden et ekstra særopslag for bevillingsåret 2024.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Der er afsat i alt 26,2 mio. kr., som summerer midler afsat i landbrugsaftalen og en supplerende bevilling fra finansloven 2024 inkl. prisregulering.
Ansøgningsfristen er den 3. juni 2024 kl. 12.
For dette særopslag kan projektperioden tidligst begynde, når fonden har truffet afgørelse om tilskud, hvilket forventes at ske på bestyrelsesmøde den 12. juni 2024.
Opgavebeskrivelsen for udtagningskonsulenterne er blevet justeret
Fødevareministeriet har oplyst, at tilførslen af ekstra midler til ordningen er en direkte opfølgning på en anbefaling i første delrapport fra ekspertgruppen for udtagning af lavbundsjorder.
Med den udvidede finansielle ramme og på baggrund af en evaluering foretaget af Landbrugsstyrelsen i samarbejde med taskforcen for udtagning af kulstofrige lavbundsjorder og de kollektive virkemidler er opgavebeskrivelsen for udtagningskonsulenterne blevet justeret.
Opgavebeskrivelsen indgår som bilag 1 i fondens oplag.
Ansøgningsmaterialet
Ansøgningsmaterialet består af særopslaget, fondens strategi, vejledning om tilskud samt ansøgningsskema.
Ansøgningsskemaet for 2024:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk. Skriv venligst projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at der kun skrives i disse felter, samt at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, del 2 i word samt del 3 i excel
- Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, 2 og 3 er samlet i ét dokument.
Det er dette dokument, som tilgår bestyrelsen. Tjek derfor venligst om ansøgningen fremstår læsevenligt fx med hensigtsmæssige sidedelinger og hvor al tekst i projektøkonomidelen er kommet med.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at en ansøgning er modtaget af Promilleafgiftsfonden.
Promilleafgiftsfonden inviterer alle interesserede til at ansøge om tilskud til projekter til gennemførelse i 2024.
Fonden har etableret to opslag:
- Et opslag om forskning, udvikling og vidensformidling vedr. klima og drivhusgasreduktioner i landbrugssektoren med et forventet uddelingsniveau på 48 mio. kr.
- Et generelt opslag om bæredygtig udvikling af landbrugssektoren med et forventet uddelingsniveau på 88 mio. kr.
1. Ansøgningsfrist
Ansøgningsrunden for tilskud i 2024 gennemføres med ansøgningsfrist den 30. august 2023 kl. 12.00
2. Tilskudsmuligheder under andre afgiftsfonde
Promilleafgiftsfonden for landbrug er én af flere afgiftsfonde inden for jordbruget.
Produktionsafgiftsfondene kan søge om tilskud fra Promilleafgiftsfonden for landbrug med henblik på medfinansiering af sektorspecifikke ansøgninger. Information om eventuelle støttemuligheder i de enkelte afgiftsfonde kan findes via hjemmesiden landbrugetsfonde.dk.
Dertil findes en række andre fonde og tilskudsordninger, som understøtter udviklingen i landbrugssektoren.
3. Ansøgningsmaterialet for 2024-runden
- Opslag for 2024 klima og drivhusgasreduktioner
- Opslag for 2024 om bæredygtig udvikling
- Fondens strategi 2022-2025
- Vejledning om tilskud
Ansøgningsskemaet for 2024 består af tre dele:
Del 1 - Basisoplysninger om projekt og ansøger
Del 2 - Projektbeskrivelsen
Del 3 - Projektøkonomien
4. Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk. Skriv venligst projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, del 2 i word og del 3 i excel
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
Evt. program til at samle de tre dele i pdf-format: pdfmerge.com
5. Ansøgninger fra produktionsafgiftsfondene
Ansøgningsfristen for produktionsafgiftsfondene er den 27. september 2023.
Ved indsendelse af ansøgningen skal følgende vedlægges i mailen:
6. Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at ansøgning er modtaget af Promilleafgiftsfonden.
Fonden forventer at behandle ansøgningerne den 6. oktober 2023, hvorefter fondens afgørelser hurtigst muligt vil blive udsendt.
I forlængelse af Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug af 4. oktober 2021 (herefter landbrugsaftalen) skal der udmøntes 10 mio. kr. årligt til et korps af udtagningskonsulenter.
Aftaleparterne bag landbrugsaftalen er enige om, at landbrugerne skal have mulighed for at udtage og vådgøre så mange lavbundsjorder som muligt. Det er parternes ambition, at der skal udtages 100.000 ha. lavbundsjorder inkl. randarealer.
I implementeringen af landbrugsaftalen indgår en række elementer, der skal understøtte den samlede indsats for udtagning og de kollektive kvælstofvirkemidler. Et af elementerne er et korps af udtagningskonsulenter, der skal videreføre og udvide konceptet for oplandskonsulenter, som har haft hovedfokus på minivådområder. Der er afsat finansiering til udtagningskonsulenter i perioden 2022-2027 på 10,6 mio. kr. årligt (steget fra 10,0 mio. kr. fra 2023 som følge af PL-regulering).
Fødevareministeriet har i lighed med aftalens første år bedt Promilleafgiftsfonden om at udmønte 2023-finanslovsmidlerne til udtagningskonsulentordningen.
På den baggrund etablerer fonden to særopslag henholdsvis for bevillingsåret 2023 og bevillingsåret 2024.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Opslag 1: Ansøgningsrunde for bevillingsåret 2023 med en ramme på ca. 3 mio. kr. Ansøgningsfristen er den 29. september 2023 kl. 12. For dette særopslag kan projektperioden dog tidligst begynde, når fonden har truffet afgørelse om tilskud, hvilket forventes at ske på bestyrelsesmøde den 6. oktober 2023.
Opslag 2: Ansøgningsrunde for bevillingsåret 2024 med en ramme på 7,6 mio. kr. Ansøgningsfristen er den 15. november 2023 kl. 12. Ansøgninger forventes behandlet inden udgangen af november 2023.
Ansøgningsmaterialet
Ansøgningsmaterialet består af særopslaget, fondens strategi, vejledning om tilskud samt ansøgningsskema.
Ansøgningsskemaet for 2024:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk. Skriv venligst projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at der kun skrives i disse felter, samt at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, del 2 i word samt del 3 i excel
- Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, 2 og 3 er samlet i ét dokument.
Det er dette dokument, som tilgår bestyrelsen. Tjek derfor venligst om ansøgningen fremstår læsevenligt fx med hensigtsmæssige sidedelinger og hvor al tekst i projektøkonomidelen er kommet med.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at en ansøgning er modtaget af Promilleafgiftsfonden.
Det sker, at aktiviteter grundet faglige eller praktiske omstændigheder må ændres. Hvis der skal foretages væsentlige ændringer af faglig karakter og ændringer i projektets budget, skal fonden godkende ændringerne. Tilskuddet kan ikke forhøjes i forbindelse med ændring af projektet.
Der henvises til fondens vejledning om tilskud for yderligere information om:
- Ændring af det faglige indhold
- Ændring i budgettet
Der opfordres til at kontakte sekretariatet, såfremt der er tvivl om, hvorvidt en ændring forudsætter godkendelse.
Fondens skema til brug for ansøgning om ændringer findes nedenfor. Skemaerne skal ligeledes bruges til opfølgning på bestyrelsens beslutning om delvist tilskud.
Skema til brug for ændringer vedr. 2024-bevillinger
Skemaet består af to dele:
Hvordan og hvornår
Ændringsansøgninger skal indsendes til fonden, så snart behovet opstår og senest ved udgangen af bevillingsperioden den 31. december.
Ansøgningen skal fremsendes pr. mail i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
- Tilskudsmodtagere gives mulighed for en gang i kvartalet at oplyse fonden om det faktiske, realiserede forbrug i hver af tilskudsmodtagers projekter. Oplysningerne afgives af en organisationsansvarlig ved brug af en erklæring.
- Erklæringen lægges til grund for udbetaling af tilskud således, at udbetaling alene sker på baggrund af allerede afholdte udgifter, og alene i henhold til fondens andel af projektets finansiering.
- Muligheden for at modtage udbetaling vil ske under forudsætning af, at fondens likviditet giver mulighed herfor.
- Der er ikke krav om revisorpåtegning.
- Udbetaling vil ske til tilskudsmodtagers NemKonto.
Erklæring til brug for anmodning om udbetaling:
Overdragelse af tilsagn om tilskud til en anden tilskudsmodtager kræver altid en godkendelse fra fonden.
Fonden kan således efter ansøgning tillade, at tilsagnet overdrages til en anden virksomhed, organisation eller forening, der indtræder i de rettigheder og forpligtelser, der fremgår af tilsagnet. Det er en betingelse, at en ny tilskudsmodtager selvstændigt kan opnå tilsagn efter gældende regler.
Tilsagnshaver skal sende en begrundet ansøgning om overdragelse hurtigst muligt og være fonden i hænde straks efter den ansøgte, kommende tilskudsmodtager har underskrevet ansøgningen.
Fondens ansøgningsskema til overdragelse kan rekvireres hos sekretariatet.
Efter udløbet af den etårige projektperiode er der fortsat en række forhold, der skal iagttages. Det drejer sig først og fremmest om aflæggelse af tilskudsregnskab og faglig beretning, således at der kan føres kontrol med midlernes korrekte anvendelse.
Dertil vil der ofte være krav om offentliggørelse af de resultater, projektet genererer.
Oplysninger herom kommer i december 2024
Der findes særlige regler for offentliggørelse af forsknings- og udviklingsprojekter, jf. § 14 i aktivitetsbekendtgørelsen.
Tilskudsmodtager skal på egen hjemmeside, før aktiviteten påbegyndes, oplyse om projektets hovedindhold og formål samt angive, hvornår resultatet af projektet vil foreligge, og hvor på internettet de vil blive offentliggjort. Det skal anføres, at resultaterne stilles gratis til rådighed for alle parter. Resultaterne skal være tilgængelige på internettet i mindst fem år.
Oplysningerne må ikke gøres tilgængelige for nogen part, før der sker fuld offentliggørelse til alle parter.
Tilskudsmodtager skal til fonden fremsende et link til hjemmesiden, så der kan linkes hertil fra fondens hjemmeside.
Fondsbestyrelsens afgørelser kan indbringes til Landbrugsstyrelsen inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen i henhold til § 8, stk. 7 i landbrugsstøtteloven.
En eventuel klage skal sendes til Landbrugsstyrelsen, EU & Landbrug, Grøn udvikling & Ny viden, gron-udvikling-ny-viden@lbst.dk