Tilskud i 2023
Fondens bevillinger er etårige og følger kalenderåret. Der er lukket for nye ansøgninger.
Flerårige projekter kan derfor kun søge om tilskud for et år af gangen. Der skal afrapporteres for anvendelse af tilskuddet for hvert bevillingsår.
Som udgangspunkt er man som ansøger forpligtet til at udføre de aktiviteter og følge den tidsplan, der er angivet i ansøgningen, hvis tilskuddet skal udbetales. Men undervejs i projektet kan man komme i situationer, hvor dele af projektet må udskydes, hvor der bliver behov for andre aktiviteter end dem, der er angivet i ansøgningen, eller hvor forudsætningerne for projektet i øvrigt ændrer sig, eksempelvis som følge af forhold hos eksterne leverandører.
I tvivlstilfælde er man velkommen til at kontakte fonden.
Promilleafgiftsfonden inviterer alle interesserede til at ansøge om tilskud til projekter, som understøtter en bæredygtig udvikling i landbrugets primærproduktion og i resten af værdikæden.
Fonden sigter mod et uddelingsniveau på 88 mio. kr. i 2023.
1. Ansøgningsfrist
Ansøgningsrunden for tilskud i 2023 gennemføres med ansøgningsfrist den 26. august 2022 kl. 12.00
2. Tilskudsmuligheder under andre afgiftsfonde
Promilleafgiftsfonden for landbrug er én af flere afgiftsfonde inden for jordbruget.
Produktionsafgiftsfondene kan søge om tilskud fra Promilleafgiftsfonden for landbrug med henblik på medfinansiering af sektorspecifikke ansøgninger. Information om eventuelle støttemuligheder i de enkelte afgiftsfonde kan findes via hjemmesiden landbrugetsfonde.dk.
Dertil findes en række andre fonde og tilskudsordninger, som understøtter udviklingen i landbrugssektoren.
3. Ansøgningsmaterialet for 2023-runden
- Opslag for 2023 om bæredygtig udvikling
- Fondens strategi 2022-2025 (bilag tilføjet maj 2022)
- Vejledning om tilskud
- Vejledning om revision
- Ansøgningsskemaet for 2023, som består af tre dele:
Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projekt og om ansøger
Del 2 Projektbeskrivelsen
Del 3 Leverancer Effekter Projektøkonomien
4. Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk. Skriv venligst projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, del 2 i excel og del 3 i word
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
Evt. program til at samle de tre dele i pdf-format: pdfmerge.com
5. Ansøgninger fra produktionsafgiftsfondene
Ansøgningsfristen for produktionsafgiftsfondene er den 20. september 2022.
Ved indsendelse af ansøgningen skal følgende vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, del 2 i excel og del 3 i word
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
6. Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at ansøgning er modtaget af Promilleafgiftsfonden.
Fonden forventer at behandle ansøgningerne den 30. september 2022, hvorefter fondens afgørelser hurtigst muligt vil blive udsendt.
Promilleafgiftsfonden for Landbrug har besluttet at fortsætte og styrke sit fokus på klima ved at gennemføre et årligt opslag til klimaprojekter. Der kan søges om tilskud til forskning, udvikling og vidensformidling vedr. klima og drivhusgasreduktioner i landbrugssektoren
Øget værdiskabelse skal gå hånd i hånd med hensyn til ressourceforbrug, naturforvaltning samt klima- og miljøpåvirkning. Bæredygtig produktion er en væsentlig konkurrenceparameter og fordrer vedvarende udvikling i primærproduktionen og i resten af værdikæden. Klimaforandringerne fremhæves i denne sammenhæng i lyset af klimaloven fra juni 2020. I lyset heraf er der et særligt fokus på projekter, som kan understøtte dansk landbrugs bidrag til klimaløsninger.
Fonden sigter mod et uddelingsniveau på 48 mio. kr. i 2023.
1. Ansøgningsfrist
Ansøgningsrunden for tilskud i 2023 gennemføres med ansøgningsfrist den 16. maj 2022 kl. 12.00
2. Tilskudsmuligheder under andre afgiftsfonde
Promilleafgiftsfonden for landbrug er én af flere afgiftsfonde inden for jordbruget.
Produktionsafgiftsfondene kan søge om tilskud fra Promilleafgiftsfonden for landbrug med henblik på medfinansiering af sektorspecifikke ansøgninger. Information om eventuelle støttemuligheder i de enkelte afgiftsfonde kan findes via hjemmesiden landbrugetsfonde.dk.
Dertil findes en række andre fonde og tilskudsordninger, som understøtter udviklingen i landbrugssektoren.
3. Ansøgningsmaterialet for 2023-runden
- Fondens klimaopslag
- Fondens strategi 2022-2025
- Vejledning om tilskud
- Vejledning om revision
- Ansøgningsskemaet for 2023, som består af tre dele:
Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projekt og om ansøger (word)
Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
Del 3 Leverancer Effekter Projektøkonomien (excel)
4. Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk. Skriv venligst projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, del 2 i excel og del 3 i word
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
Evt. program til at samle de tre dele i pdf-format: pdfmerge.com
5. Ansøgninger fra produktionsafgiftsfondene
Ansøgningsfristen for produktionsafgiftsfondene er den 3. juni 2022.
Ansøgningsskemaet uploades medio marts.
Ved indsendelse af ansøgningen skal følgende vedlægges i mailen:
6. Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at ansøgning er modtaget af Promilleafgiftsfonden.
Fonden forventer at behandle ansøgningerne medio juni 2022, hvorefter fondens afgørelser hurtigst muligt vil blive udsendt.
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug (Landbrugsaftalen, oktober 2021) skal understøtte den grønne omstilling i land- og skovbrugssektoren og sikre en forbedring af det danske vandmiljø og bedre plads til naturen i landbrugslandet.
Aftaleparterne bag landbrugsaftalen er enige om, at landbrugerne skal have mulighed for at udtage og vådgøre så mange lavbundsjorder som muligt. Det er parternes ambition, at der skal udtages 100.000 ha lavbundsjorder inkl. randarealer. I implementering af landbrugsaftalen indgår en række elementer, der skal understøtte den samlede indsats for udtagning og de kollektive kvælstofvirkemidler. Et af elementerne er et korps af udtagningskonsulenter, der skal videreføre og udvide det nuværende koncept for oplandskonsulenter, som har haft hovedfokus på minivådområder. Aftaleparterne er enige om en indsats til og med 2027.
De afsatte midler i aftalens første år, i alt 10 mio. kr., administreres af Promilleafgiftsfonden.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme.
Ansøgningsrunden for tilskud i 2023 gennemføres med ansøgningsfrist den 4. januar 2023 kl. 12.00
Den overordnede ramme for ansøgningsrunden er 10 mio. kr.
Ansøgningsmaterialet for 2023
Ansøgningsmaterialet består af fondens strategi, vejledninger samt ansøgningsskema.
Ansøgningsskemaet består af 3 dele:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk. Skriv venligst projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at der kun skrives i disse felter, samt at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, Del 2 i word og Del 3 i excel
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
Evt. program til at samle de tre dele i pdf-format: pdfmerge.com
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at en ansøgning er modtaget af Promilleafgiftsfonden.
Ansøgninger vil blive behandlet på bestyrelsesmøde i januar 2023, hvorefter fondens afgørelser hurtigst muligt vil blive udsendt.
I forlængelse af Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug af 4. oktober 2021 (herefter landbrugsaftalen) skal der udmøntes 10 mio. kr. årligt til et korps af udtagningskonsulenter.
Aftaleparterne bag landbrugsaftalen er enige om, at landbrugerne skal have mulighed for at udtage og vådgøre så mange lavbundsjorder som muligt. Det er parternes ambition, at der skal udtages 100.000 ha. lavbundsjorder inkl. randarealer.
I implementeringen af landbrugsaftalen indgår en række elementer, der skal understøtte den samlede indsats for udtagning og de kollektive kvælstofvirkemidler. Et af elementerne er et korps af udtagningskonsulenter, der skal videreføre og udvide konceptet for oplandskonsulenter, som har haft hovedfokus på minivådområder. Der er afsat finansiering til udtagningskonsulenter i perioden 2022-2027 på 10,6 mio. kr. årligt (steget fra 10,0 mio. kr. fra 2023 som følge af PL-regulering).
Fødevareministeriet har i lighed med aftalens første år bedt Promilleafgiftsfonden om at udmønte 2023-finanslovsmidlerne til udtagningskonsulentordningen.
På den baggrund etablerer fonden to særopslag henholdsvis for bevillingsåret 2023 og bevillingsåret 2024.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Opslag 1: Ansøgningsrunde for bevillingsåret 2023 med en ramme på ca. 3 mio. kr. Ansøgningsfristen er den 29. september 2023 kl. 12. For dette særopslag kan projektperioden dog tidligst begynde, når fonden har truffet afgørelse om tilskud, hvilket forventes at ske på bestyrelsesmøde den 6. oktober 2023.
Opslag 2: Ansøgningsrunde for bevillingsåret 2024 med en ramme på 7,6 mio. kr. Ansøgningsfristen er den 15. november 2023 kl. 12. Ansøgninger forventes behandlet inden udgangen af november 2023.
Ansøgningsmaterialet
Ansøgningsmaterialet består af særopslaget, fondens strategi, vejledning om tilskud samt ansøgningsskema.
Ansøgningsskemaet for 2023:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen
Ansøgningen skal sendes pr. mail til promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk. Skriv venligst projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at der kun skrives i disse felter, samt at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, del 2 i word samt del 3 i excel
- Derudover skal ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, 2 og 3 er samlet i ét dokument.
Det er dette dokument, som tilgår bestyrelsen. Tjek derfor venligst om ansøgningen fremstår læsevenligt fx med hensigtsmæssige sidedelinger og hvor al tekst i projektøkonomidelen er kommet med.
Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at en ansøgning er modtaget af Promilleafgiftsfonden.
Det sker, at aktiviteter grundet faglige eller praktiske omstændigheder må ændres. Hvis der skal foretages væsentlige ændringer af faglig karakter og ændringer i projektets budget, skal fonden godkende ændringerne. Tilskuddet kan ikke forhøjes i forbindelse med ændring af projektet.
Der henvises til fondens vejledning om tilskud for yderligere information om:
- Ændring af det faglige indhold
- Ændring i budgettet
Der opfordres til at kontakte sekretariatet, såfremt der er tvivl om, hvorvidt en ændring forudsætter godkendelse.
Fondens skema til brug for ansøgning om ændringer findes nedenfor. Skemaerne skal ligeledes bruges til opfølgning på bestyrelsens beslutning om delvist tilskud.
Skema til brug for ændringer vedr. 2023-bevillinger
Skemaet består af to dele:
Hvordan og hvornår
Ændringsansøgninger skal indsendes til fonden, så snart behovet opstår og senest ved udgangen af bevillingsperioden den 31. december.
Ansøgningen skal fremsendes pr. mail i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Skriv venligst projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefeltet fx ”KU - Optimering af udbytter i hestebønner”.
Fondens bevillinger er 1-årige og bevilges for et kalenderår. Tilskuddet kan således kun dække projektomkostninger, der ligger i perioden 1. januar – 31. december i det kalenderår, som bevillingen vedrører.
Der skal derfor opstilles realistiske budgetter for kalenderåret, og aktiviteterne skal kunne gennemføres inden for kalenderåret. Der kan alligevel blive behov for at udskyde visse af projektets aktiviteter til afholdelse senere, eksempelvis som følge af eksterne leverancer, der svigter, barsel eller længerevarende sygdom hos nøglemedarbejdere.
En projektforlængelse betyder, at tilskudsmodtager formelt modtager to tilskud - ét tilskud i det oprindelige bevillingsår og ét tilskud i det efterfølgende år. Der skal således aflægges en afrapportering for hvert tilskud / hvert år.
Skemaet til brug for ansøgning om forlængelser af 2023-projekter kan downloades her:
Indsendelse af ansøgning om projektforlængelse
Ansøgningen skal fremsendes i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Ansøgningen skal sendes pr. mail til:
promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk
Fondens udbetalingspraksis er følgende:
- Tilskudsmodtagere gives mulighed for en gang i kvartalet at oplyse fonden om det faktiske, realiserede forbrug i hver af tilskudsmodtagers projekter. Oplysningerne afgives af en organisationsansvarlig ved brug af en erklæring.
- Erklæringen lægges til grund for udbetaling af tilskud således, at udbetaling alene sker på baggrund af allerede afholdte udgifter, og alene i henhold til fondens andel af projektets finansiering.
- Muligheden for at modtage udbetaling vil ske under forudsætning af, at fondens likviditet giver mulighed herfor.
- Der er ikke krav om revisorpåtegning.
Erklæring til brug for anmodning om udbetaling:
Der skal efter tilskudsperiodens afslutning afleveres tilskudsregnskab samt en faglig afrapportering omhandlende de gennemførte aktiviteter og forventede effekter for de støttede projekter.
Afrapporteringen anvendes til kontrol af midlerne korrekte anvendelse. Kontrollen gennemføres af fonden og fondens revisor. På baggrund af afrapporteringen udarbejdes fondens regnskab for 2023. Heraf fremgå fondens indtægter og udgifter i 2023, herunder bevilget og anvendt tilskud. Derudover indgår en beskrivelse af projektet på baggrund af de faglige beretninger. Fondens regnskab vil i lighed med budgettet blive offentliggjort på fondens hjemmeside under fanen 'Om fonden'.
- Fristen for indsendelse af elektroniske faglige beretninger er den 31. januar 2024
- Fristen for indsendelse af tilskudsregnskaber er den 11. marts 2024
Tilskudsmodtagere, som har modtaget tilskud til gennemførelse af flere projekter, kan udarbejde ét samlet tilskudsregnskab indeholdende delregnskaber for de enkelte projekter.
Faglig afrapportering med effektvurdering
Formålet med den faglige afrapportering er at få viden om, hvorvidt de planlagte aktiviteter er gennemført, og om projektet således har nået de mål, som blev anført i ansøgningen. Projektets leverancer og effekter bliver målt ved hjælp af et effektvurderingsskema. Alle tilskudsmodtagere vil modtage en mail med et link til effektvurderingsskemaet, som skal besvares elektronisk.
Linket fremsendes til projektlederne, jf. det oplyste i ansøgningen.
Der sondres mellem to forskellige effektvurderingsskemaer:
Tilskudsregnskab
Tilskudsregnskabet skal revideres af en godkendt revisor. Når tilskudsmodtager er optaget på finansloven med en driftsbevilling og revideres af Rigsrevisionen, er der ikke krav om, at tilskudsregnskabet skal påtegnes af en revisor.
Tilskudsmodtagere, som har modtaget tilskud til gennemførelse af flere projekter, kan udarbejde ét samlet tilskudsregnskab indeholdende delregnskaber for de enkelte projekter.
Skabelonen for tilskudsregnskabet består af to dele:
- Del 1A: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (Word)
- Del 1B: Forside og ledelsespåtegning for offentlige institutioner uden krav om revisorpåtegning (Word)
- Del 2: Oversigt over tilskud samt projektøkonomiskemaet (Excel)
Del 1A og Del B er skrivebeskyttede, så der kun kan skrives i de grå felter. En ikke-skrivebeskyttet udgave kan rekvireres hos sekretariatet.
Det underskrevne tilskudsregnskab skal indsendes med alle sider samlet til ét pdf-dokument dvs. indeholdende forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning samt oversigten over tilskud (kan undlades ved kun et projekt) samt projektøkonomisiderne. Tilskudsregnskabet skal indsendes pr. mail til promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig.
Evt. program til at samle dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Fonden har udarbejdet en vejledning om revision af tilskudsmidler som en hjælp til tilskudsmodtager og dennes revisor. Vejledningen ligger samme sted som ansøgningsmaterialet for bevillingsåret.
Fondens skabelon for den uafhængige revisors erklæring er udarbejdet på baggrund af standarderne for offentlig revision (SOR), som trådte i kraft 1. januar 2017. http://www.rigsrevisionen.dk/bagved-revisionen/standarderne-for-offentlig-revision/.
Hvis der inden aflæggelse af tilskudsregnskabet fastlægges nye standarder for offentlig revision inden revisionen af tilskudsregnskabet er afsluttet, skal de nye standarder anvendes for det aktuelle år, såfremt der er et krav herom i standarderne. I skabelonen er der indsat de relevante henvisninger til de bestemmelser, som der skal aflægges tilskudsregnskab efter.
Når tilskudsmodtagers revisor har bemærkninger og forbehold
Såfremt tilskudsmodtagers revisor ikke kan tiltræde fondens standardskabelon, jf. Del 1A kan en ikke-skrivebeskyttet udgave downloades her:
Del 1C: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og -beretning (word) - Ikke skrivebeskyttet
Denne udgave giver tilskudsmodtagers revisor mulighed for at tilføje en eller flere bemærkninger herunder ændre i påtegning og eventuelt tage forbehold.
Det er fx også muligt at oplyse, at der er foretaget uanmeldt kasse- og beholdningseftersyn.
Særligt for produktionsafgiftsfondene
Produktionsafgiftsfondene skal aflægge en faglig beretning samt et tilskudsregnskab for anvendelse af Promilleafgiftsfondens tilskud i 2023.
Tilskudsregnskab 2023:
- Del 1 Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og -beretning (Word)
- Del 2 Økonomiskemaet (Excel)
Produktionsafgiftsfondene har pligt til at opbevare de originale udgaver af afrapporteringen.
Fristen for produktionsafgiftsfondenes afrapportering for 2023-tilskud er fredag den 3. maj 2024.
Afrapporteringen skal sendes pr. mail til promilleafgiftsfonden@promilleafgiftsfonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydeligt.
Fondsbestyrelsens afgørelser kan indbringes til Landbrugsstyrelsen inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen i henhold til § 8, stk. 7 i landbrugsstøtteloven.
En eventuel klage skal sendes til Landbrugsstyrelsen, EU & Landbrug, Grøn udvikling & Ny viden, gron-udvikling-ny-viden@lbst.dk.